Leestafel

Het toetsenbord, de container en BIM

De bezorger van TNT belde aan en stond met een grote doos in zijn handen. B. Bartelds? Ja! Alstublieft. Jeetje, wat was die kartonnen doos licht voor zijn volume. Enkele weken geleden had ik in China een minitoetsenbord besteld. En die zat daarin. Maar er hadden er ook 5 in gekund.

Het blijkt dus voordeliger om niet een kleinere passende doos te gebruiken maar deze standaardverpakking. De link naar mijn hobby BIM was snel gelegd.

BIM is datatransport. Ook een soort transport dus en zie hier de vergelijking. Op vele plaatsen in de wereld worden stukjes informatie van de grote puzzel voor het bouwproject gemaakt. Al die stukjes worden aan elkaar gelegd door de coördinator. Maar alvorens het aan elkaar leggen van de puzzelstukjes kan beginnen, zullen alle stukjes bij elkaar moeten worden gebracht.

BIM is datacontainers
Ik vergelijk het BIMmen wel eens met het verzamelen van datacontainers. De projectboot moet die containers uit vele havens ophalen en voor de kapitein is het niet op voorhand te voorspellen welke havens hij moet aandoen. De deelnemers in het volgende project zijn immers nu nog niet bekend. Voor elke trip wordt pas vlak voor de afvaart een routeplanning gemaakt. En die kan nog enigszins wijzigen gedurende de reis.

De kapitein maakt zich niet heel druk over de herkomst en de inhoud van de container. Dat doen de afzenders van de goederen. Zij borgen de juistheid van de inhoud. De kapitein maakt zich wel druk over de hanteerbaarheid van de containers en voor zijn gemak en efficiëntie hebben die daarom vaste maten en vooraf afgesproken hijsvoorzieningen. Je mag die containers aanvoeren met het transportmiddel naar keuze, desnoods op een ingenieuze ezelskar. Zolang het maar containers zijn die voldoen aan zijn afmetingen en voorwaarden. Dit gegeven heeft de overslag van goederen enorm efficiënt en betrouwbaar gemaakt. De link met BIMmen is IFC. Die fungeert als datacontainer. Iedereen mag zijn eigen transportmiddel gebruiken. Als de lading maar in containers wordt aangeleverd.

Afmetingen en identificatie
En dan nog even terug naar de kartonnen doos met het toetsenbord. De inhoud van de containers is steeds vaker ook verpakt in verpakkingen met een standaardafmetingen en alle colli zijn met hun eigen barcode geïdentificeerd. Daar zit de winst in het transport. Afspraken over het verpakken en identificeren zodat de overslag snel en betrouwbaar kan worden uitgevoerd.

Aan de ene kant de afmetingen van de verpakkingseenheden, aan de andere kan de identificatie van de eenheden. De barcode. De koerier kan snel laden en lossen vanwege de standaardisering van de verpakking. De administratie kan snel informeren vanwege de systematiek van coderen van elk post stuk apart. Als de Chinezen er heil in zien, dan kun je gerust aannemen dat het economisch verantwoord is.


Deze column verscheen eerder op de website van Het Nationaal BIM Platform.

Author


Avatar

Bruno Bartelds

Bruno Bartelds (1955) is meer dan 40 jaar actief in de bouwsector. Naast gedegen bouwkundige studies, zoals bachelor of built environment, heeft hij daadwerkelijk gewerkt in alle ambachten in de bouwsector; van metselen en timmeren tot installaties aanleggen in ziekenhuizen. Ook het bedenken, ontwerpen en maken van gebouwonderdelen of hulpconstructies zijn bij hem de revue gepasseerd.